Crash en Carry of geloof jij in sprookjes?

“Rustig even kijken op Marktplaats… op zoek naar mooie iPad. Die van mij is zojuist gecrasht, en waar ik hem voor gebruik, mag het best een oudje wezen. Maar eens kijken…”

Nadat ik alle eigenschappen goed geformuleerd heb, een zoekopdracht gegeven. En ja hoor, daar komen ze: 256Gb voor € 899,- 128Gb voor € 725,- en verder zoeken. Ja hoor: Daar is tie. Na een pagina zoeken: Een echte iPad Pro 256Gb voor € 225,- – In de originele verpakking… Zou het echt?  Dat kán niet, hoe dan!!

Nadat ik contact met de verkoper had opgenomen werd ik helemaal enthousiast. Jeetje, nog geen half jaar oud, wegens overcompleet. Hoe kan het bestaan. Na de nodige afwikkelingen zou de iPad naar mij toegestuurd worden. En ja hoor, na 2 dagen. Ding Dong… Post NL- een pakketje voor u.

Snel uitpakken, hij was eigenlijk niet echt goed ingepakt… Een iPad Pro… En daar was ie: met een flinke barst in het scherm, hij ging niet aan en zag er ook heel anders uit dan ik me voorgesteld had voor een iPad van een half jaar oud.

Ik kon er uiteindelijk helemaal niets mee. En ik… ik was 225,- armer. Hoe kon ik nou zo stom zijn?! Een apparaat wat elders gewoon tegen de 700,- kost gewoon kopen voor 225,-.

Dit gebeurd heel vaak:

Dit was net zoiets: Een klant van ons belde: “Zouden jullie een advertentie willen maken van een hele pagina. Het is voor die en die krant… Een koopje!”

Meestal doen we die onderhandelingen zelf, maar sommige uitgevers blijven het proberen, en soms met succes. Of dat nou slim is…

“Tja… eigenlijk wilde ik het niet, maar voor dit geld kan ik het bijna niet laten lopen, dat is wel zóó goedkoop… Nee, dat is écht een goede krant. Maar € 250,- voor een hele pagina met een oplage van 70.000 stuks. Ik ken die krant verder niet omdat ik niet in deze regio woon, maar het lijkt me echt heel interessant.”, aldus onze klant.

… dat is goedkoop… en ja… dat is het zeker. Als – ook in de reclamewereld – het te mooi lijkt om waar te zijn, trap daar dan maar niet in.

De meeste goede bureaus hebben toegang tot een database waar de betere titels in staan die in de regio worden uitgegeven. Die kunnen een overzicht produceren met de titels welke in de regio worden uitgegeven en die aansluiten bij het karakter van jouw bedrijf. De uitgevers van deze titels werken dan ook vaker met reclamebureaus, zodat zij die informatie op de juiste wijze kunnen vertalen naar hun accounts.

Als je zelf op zoek gaat naar tarieven, mogelijkheden en ‘de betere titels’ kost dat onnodig veel tijd en geld, en dat terwijl een goed mediabureau ook nog eens inkoopkorting krijgt die direct bij de klant in mindering wordt gebracht. Een reclamebureau kan je ook nog een extra informatie geven en met je meedenken.

Een goed bureau gaat voor het succes van zijn klant en niet voor de omzet uit de krant.

Meer weten? Kijk eens op https://www.rtg-reclame.nl/adverteren/adverteren-in-de-krant