Nieuwe tarieven en samenstellingen DPG Media en BDU Media 2020

Nieuwe regels met betrekking tot het adverteren in de Persgroeptitels. (DPG Media)
Vanaf 1 januari zijn de mogelijkheden om in de krant te adverteren anders dan u gewend bent, in verband met wijzigingen DPG Media (De Persgroep Media) en de BDU. Dit gaat met name om de titels Zakengids, Molenkruier, Zenderstreek, Trefpunt en de Wijkse Courant. Mede om de concurrentie tussen de bladen onderling te elimineren en om marktconforme tarieven te kunnen berekenen zijn een aantal titels samengevoegd. Ook de bezorgingsproblematiek speelt hierbij een rol. Het bezorgingsapparaat wordt met deze stap ook anders en zal naar verwachting minder te wensen overlaten.
Voor Midden Nederland zijn de volgende titels komen te vervallen of vervangen door:
  • Culemborgse Courant        wordt  Zakengids  DPG Media
  • Gorcumse Courant             wordt  De Stad Gorinchem BDU Media
  • Nieuwsblad Geldermalsen wordt  Zakengids  DPG Media
  • Stad Tiel                             wordt  Zakengids  DPG Media
  • Trefpunt Houten                wordt  Houtens Nieuws BDU Media
  • Vijfheerenlanden  vervallen
  • Wijkse Courant                  wordt  Groentje  DBU Media

Afspraken

Om een zo scherp mogelijke prijs af te kunnen geven wil DPG Media graag vooraf weten wat de planning is met betrekking tot het aantal te plaatsen advertenties.
In de praktijk gaat dit inhouden dat advertenties die in een later stadium toegevoegd worden aan een bestaand pakket, worden gezien als een nieuwe opdracht, met nieuwe afspraken, die los staan van de eerder gemaakte afspraken. Concreet houdt dit in dat er meerder prijsafspraken gemaakt worden als je afwijkt van de eerdere afspraak.

Met andere woorden: Je maakt een contractafspraak voor vijf plaatsingen, waarvoor bijvoorbeeld 28% korting wordt verleend. Deze data worden daadwerkelijk ingepland. Wanneer je dan achteraf een extra advertentie in wilt plannen, naast deze vijf, dan moet daar een nieuwe prijs voor afgegeven worden, waarbij de kans groot is dan je misschien 5% korting krijgt op het basistarief. Dus, ondanks dat je afname groter wordt, wordt dit gezien als een individuele aankoop. Je zou dus denken dat het dan zes plaatsingen worden in plaats van vijf, en dat je dus een hogere korting krijgt, maar de aanvulling wordt gezien als een nieuwe opdracht waarbij je aanmerkelijk minder korting krijgt.

Praktisch gezien houdt het in dat er werkzaamheden worden verricht bij de uitgever voor het berekenen, inboeken en reserveren van de plaatsingen. Een nieuwe opdracht, buiten de eerder geplaatste opdracht, wordt dat dan weer gezien als een nieuw contact, want daar moeten dezelfde werkzaamheden voor verricht worden.

Annuleringen en verrekeningen

Vanaf 1 januari gaat DPG Media annuleringen berekenen. In de praktijk houdt dit het volgende in. Stel je hebt een reservering staan voor de week van de Kerst.
Je besluit vervolgens deze te laten vervallen en de advertentie een week later te plaatsen. Dan worden een deel van de plaatsingskosten gefactureerd. Voor de advertentie welke een week later geplaatst wordt, geldt dat dit wordt gezien als de nieuwe opdracht (buiten de bestaande afspraak om) en hiervoor geldt dan de regel zoals in de vorige alinea besproken.
Het is dus niet zo dat het behandeld wordt als ‘in plaats van de ene datum wordt het een andere datum’. Wees hierop voorbereid!

Toeslagen

Er wordt door DPG Media een toeslag berekend van 15% op de bestaande tarieven voor de volgende data:
Adverteren in de week voor 2e Paasdag
Adverteren in de week voor 2e Pinksterdag
Adverteren in de week voor Black Friday
Adverteren in de week voor 2e Kerstdag

Mogelijkheden voor Midden Nederland

Vanaf 1 januari zijn de mogelijkheden voor het adverteren gewijzigd. De kortingen zullen stapsgewijs teruggeschroefd worden naar het niveau wat overeenkomstig is met het product wat geleverd wordt.
DPG Media werkt al sinds een aantal jaren met CPM prijzen. Dit houdt in de prijs per 1.000 brievenbussen. Naast DPG Media en de BDU zijn er absoluut nog een aantal andere uitgaves die meer dan de moeite waard zijn. Zowel online als offline zijn er heel veel mogelijkheden en blijft het verder goed mogelijk om voordelig te (blijven) adverteren. Het is ook goed je daarin te verdiepen.
titel oplage cpm paginaprijs
Culemborg Courant 64.400 € 24,05 € 1548,-
Nieuwsblad Geldermalsen 64.400 € 24,05 € 1548,-
De Stad Tiel 64.400 € 24,05 € 1548,-
Gorcumse Courant 29.342 € 39,50 € 1.159,-
Trefpunt Houten 19.250 € 68,05 € 1.310,-
Wijkse Courant 19.250 € 51,95 € 1.008,-
Molenkruier 29.300 € 33,80 € 990,34
Zenderstreek 31.200 € 41,90 € 1307,28
Vijfheerenlanden
Regionaal Uitgelicht 227.290 € 11,30 € 2.568,-
West Betuwe Totaal 23.000 € 46,74 € 1.075,-

In Regionaal Uitgelicht kan ook per regio geadverteerd worden van € 550,- tot € 815 voor een hele pagina.

* Om het tarief te kunnen berekenen van een halve, kwart of andere formaten pagina moet je de volgende formules aanhouden.
3/4  x 0,92  x paginaprijs
1/2  x 0,69  x paginaprijs
3/8  x 0,535 x paginaprijs
1/4  x 0,37  x paginaprijs
3/16  x 0,285  x paginaprijs
1/8  x 0,195  x paginaprijs
3/32  x 0,155  x paginaprijs
1/16  x 0,105  x paginaprijs
1/32  x 0,06  x paginaprijs
Bovenstaande tarieven zijn tarieven waarop nog geen korting verwerkt is. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op te kijken welke korting er bij jou toegepast kan worden.